نوشیدنی الکلی دست‌ساز، جان ۵ نفر را گرفت

حاکمیت همچنان واقعیت مصرف گسترده مشروب را نادیده می گیرد

به دلیل نبود نوشیدنی الکلی استاندارد، تولید و استفاده مشروبات دست‌ساز رواج یافته که منجر به از دست رفتن جان شهروندان شده است - عکس از مهر

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی دست‌ساز در این استان، تابه‌حال پنچ نفر جان باخته‌اند و یک نفر نیز بینایی خود را کاملاً ازدست‌داده است.

ایسنا به نقل از فاطمه نوروزیان نوشت تابه‌حال ۲۸ نفر از شهرهای قشم و بندرعباس به دلیل مسمومیت الکلی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. وی اضافه کرد که در حال حاضر یک نفر در بخش آی سی یو بیمارستان پیامبر اعظم قشم با سطح هوشیاری بسیار پایین و یک نفر دیگر نیز در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری هستند.

پیش‌تر محققان هشدار دادند که افزایش مصرف مشروب در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند به «دومین بحران سلامت» منجر شود.

اما مسئله در ایران پیچیده‌تر است. اگر صفحه حوادث نشریات را دنبال کنید، هرچند وقت یک‌بار با خبر مسمومیت براثر مشروب تقلبی مواجه می‌شوید. باتوجه‌به اینکه مصرف نوشیدنی الکلی در این کشور ممنوع است و نوشیدنی‌های الکلی موجود در بازار به شکل قاچاق یا دست‌ساز عرضه می‌شود، سلامتی شهروندان بیش از سایر نقاط جهان با خطر مواجه است. زیرا به دلیل فروش غیرقانونی، نظارتی بر کیفیت و سلامت محصولات وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل نبود نوشیدنی الکلی استاندارد، تولید و استفاده مشروبات دست‌ساز رواج یافته است. متانول یا الکل چوب، نتیجه فرآیندی است که در صورت تولید غیراصولی مشروب، در محصول نهایی تشکیل می‌شود. این نوع الکل پس از ورود به بدن، عوارضی از جمله سرگیجه، تنگی نفس، شکم درد، تاری دید و نابینایی دارد.

با گذشت ۲۴ ساعت از مصرف مشروب تقلبی و دست‌ساز، تجزیه متانول در کبد به جایی می‌رسد که ممکن است بیمار دچار تشنج و حمله قلبی شود. در بسیاری موارد، مشروبات دست‌ساز چیزی جز مخلوط الکلی طبی با آب یا آبمیوه نیست. تولید مشروبات الکلی در کارخانه، تحت نظارت صورت می‌گیرد تا طی فرآیند تولید، میزان الکل از حد مجاز فراتر نرود یا الکل صنعتی تولید نشود. اما امکان کنترل کیفیت در مشروب دست‌ساز وجود ندارد.

 سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند که از حدود یک‌چهارم نوشیدنی‌های الکلی که سالانه در جهان مصرف می‌شود، هیچ آماری ثبت نمی‌شود. باتوجه‌به ملاحظات فرهنگی، این موضوع در ایران بیشتر است. ممنوعیت فروش قانونی، تولید محصولات دست‌ساز و عدم امکان نظارت بر آن، امکان تولید آمار دقیق را سلب کرده است. بر اساس آخرین برآورد همین سازمان، جمعیت بالای ۱۵ سال ایران به طور متوسط حدود یک لیتر الکل خالص در سال استفاده می‌کنند.

مصرف الکل به‌عنوان یک واقعیت در جامعه ایران مطرح است. اما برخلاف سایر نقاط جهان، از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته نمی‌شود. هزینه‌های بسیاری که این محدودیت به لحاظ اجتماعی و جانی به کشور تحمیل می‌کند، باعث شده تا بسیاری خواهان بازنگری در قانون ممنوعیت مشروبات الکلی شوند. درحالی‌که در قوانین راهنمایی‌ورانندگی موضوع جریمه برای رانندگی در حالت مستی وجود دارد و جریمه‌هایی هم صورت می‌گیرد، اما مصرف وسیع الکل، همچنان از سوی حاکمیت انکار می‌شود. در این شرایط برخی از افراد معتقدند که با آزادسازی مشروب می‌توان عوارض آن را کنترل کرد.

با این حال، پیش‌تر احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران در سخنانی گفته بود: «امروز می‌گویند شراب را آزاد کنید، فردا می‌گویند بی‌حجابی را آزاد کنید، حتماً بعدها هم می‌گویند اسلام را به رفراندوم بگذارید، درحالی‌که این آرزو را به گور می‌برند.»